måndag 5 september 2011

Kvällstrassel

Lillan har under en veckas tid varit väldigt ledsen och otröstlig på kvällarna.det börjar vid åtta och håller i sig tills dess att hon säckar av ren utmattning vid elva, tolv-tiden. Det enda som verkar hjälpa är bröstet, som hon tyvärr inte har tålamod att ligga vid mer än kanske 5 minuter. I natt har hon vaknat varannan timme och varit orolig. Vi har försökt med att varva ner med kvällsbad och med sång, med att bära och hyssja, men inget verkar hjälpa. Är det nån som har några tips?

Kram

4 kommentarer:

  1. Astrid har också kvällar då hon inte vill somna. Hon kan inte ligga still i famnen och gråter hjärtskärande. Och precis när hon håller på att somna är det som att hon kommer på sig själv och hon börjar gråta igen. Vissa kvällar känns det som om jag inte gör annat än ammar, men det hjälper bara för stunden. Tyvärr har jag ingen lösning på problemet. Kanske en kvällspromenad med vagnen? Hoppas ni hittar något som fungerar för er. Kram

    SvaraRadera
  2. Hmm..känner igen det där! Förr förra veckan var Humlan helt otröstlig och vi försökte med det mesta. Det som funkade bäst var att ta henne i babybjörnen och gå ut och gå en promenad, hon somnade nästan med en gång. Jag tror hon hade mycket magknip, så jag fick tips av en väninna att jag skulle dricka Fänkålste (köpt på Hälsokostbutiken). Och jag tycker det har blivit mycket bättre men sen tror jag också att hennes "forsta magknipsperiod" också gick över lite av sig självt också.... Jag drack 2-3 koppar om dagen, med lite honung smakar det helt ok! ;-))
    Det finns även ett te som heter Amningste som också innehåller fänkål, vilket tydligen ska lugna när bebisar har magknip.

    Men det kan ju också vara så att Sally har sin "oroliga" tid, på kvällen utan att det kanske egentligen är något som är fel...vilket jag även läst att många bebisar kan ha just på kvällen.

    Jag testade ett tag att ge Miniform, men måste säga att jag märkte nog inte så stor skillnad.
    Hoppas det ordnar sig och att Sally kommer till ro.

    Ps. Sover hon i egen säng eller i er säng. Humlan fick mycket bättre nattsömn, när vi började lägga henne med babynestet i hennes egen säng. Enligt min BVC-sköterska är det så att de små liven känner doften av mamman när de ligger nära och det kan göra att de har svårt att komma till ro för de känner doften av mjölk. Men Sally sover kanske redan i sin egen säng. För Humlan verkar det funka och jag får ngr fler timmars sömn...något som är GULD värt! ;-))

    Många kramar

    SvaraRadera
  3. Miraklet var likadan. Kunde inte komma till ro. Jag gick timme efter timme med henne i babybjörnen där hon sov gott. Så fort jag la ner henne vaknade hon.

    När hon var nästan 2 månader började vi med mer rutiner och sen dess har det inte varit några stora problem. Hon får sova till max 17 på kvällen sen är det underhållning som gäller för att hålla henne aktiv och vaken. Vi leker och sjunger och sjunger och sjunger... Vid ungefär 19:15 börjar vi göra ordning för kvällen. Kanske ta ett bad, göra ordning sängen, dra ner, byta blöja och ta på pyjamas. Sist får hon mat. Ibland somnar hon i stort sett under matningen. Annars lägger vi henne i sängen, ber aftonbön och säger godnatt. Oftast somnar hon själv direkt och ibland får man ta upp henne och vagga henne lite, kanske sjunga lite mer...

    Hoppas kvällarna och nätterna snart blir bättre för er. Kram

    SvaraRadera
  4. Tack fina tjejer för era tips! Lillan gillar tyvärr inte babybjörnen ännu, men vi försöker att vänja henne vid den så smått. Ska iväg och köpa fänkålste senare oxå:)

    Sång funkar bra oxå, hon somnar men vaknar snart då vi lägger ner henne.
    Jaja, det var som nån sa; det är tur dom växer ifrån skrikperioden...
    Kram på er

    SvaraRadera