lördag 25 september 2010

Hönan

 Klockan 14.15 idag fick vi tillbaka 2 embryon. Ett som var av topp-kvalitet, och ett som var OK. Själva proceduren kändes ingenting speciellt, men det var en häftig känsla efteråt!! Har känt mig lugn och förväntansfull hela dagen, och kan numera titulera mig själv före-detta-snusare...

Får väl se hur mycket abstinenssymptom man får:) Tar ju mkt hellre graviditetssymptom, om man säger så..
Av 11 ägg från början var det 3 som inte var mogna, och 5 totalt som blev befruktade. Och av dessa 5 har jag alltså 2 st i min livmoder nu, plus ett topp-ägg i frysen. Resterande 2 delade sig inte som de skulle. Och chansen att man blir gravid med tvillingar är 1 på 5, så ganska liten alltså.

Känner mig tacksam och ödmjuk över att detta med IVF ändå är möjligt, det är svårt att föreställa sig framtiden utan barn, fast man vet ändå att risken finns.

Billigt är det inte heller, eftersom jag är över 39 år ingår man inte längre i den landstingsfinansierade gruppen som får 3 försök gratis. I alla fall är det så i den region vi tillhör. Jag vet att vissa landsting bara ger 1 enda försök.

Men vi har just nu betalat ungefär 34000 kronor för denna första behandling, med hormoner, undersökningar och nedfrysning av embryo.
Det är klart att det känns i plånboken men samtidigt skulle jag nog betala vad som helst!!
Nu blir det till att pusta ut en stund innan det är dax att fira en vän som fyller år!

Kram från mej

2 kommentarer:

  1. Håller tummar och tår för att ruvningen går bra och att du blir gravid!! =)

    Du har en blogg-Award att hämta på min blogg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen till bloggvärlden. Jag har jättestor hjälp av att både skriva av mig och läsa andras sidor.
    Kram1

    SvaraRadera